יום שישי, 27 בינואר 2012

googale כלים ממוחשבים לגיל הרך / ד"ר רינה מכאלוביץ ואיריס מכאלוביץ

רינה ואיריס בעלות קשר משפחתי- איריס כלתה של רינה. (כבר פתיחה מעניינת לקשר הגורר אחריו ולפניו אין ספור סיפורים ובדיחות. וכנראה שאפשר גם אחרת...).
רינה פתחה בהסבר פסיכולוגי דידאקטי המסביר מדוע גוגלה.
גוגלה הנו פיתוח של כלי גוגל עבור קהל הגיל הרך. שם מתוק ומבריק. הרעיון עלה בעקבות צרכים שעלו מהשטח. ד"ר רינה הייתה בעברה גננת כך שנושא גיל הרך מוכר לה מהשטח. רינה נתחה את האידאולוגיה, אמונה שחינוך מתחיל בגיל הרך . החינוך לאוריינטלית וכשורי חיים. עם זאת אני מאוד מסכימה וכך גם נתן לקרוא בכל מחקר בתחום החינוך.
רינה שאלה האם אפשר לשבץ כל מטרה לכשורי חיים? על פי מחקרים רבים ומעבודת השטח , הוכח שילדים לומדים ומפנימים נושא נלמד אם הוא קשור לחייו. ואם חינוך מתחיל בגיל הרך , מכאן שיש להתחיל בחינוך הטכנולוגי בגיל הרך.
ילדים זקוקים למשימה קצרה או מספר משימות קצרות ולא אחת ארוכה ועל פי עקרון עקרון ה DAP יש לתת משימות המתאימות לילד מבחינה התפתחותית ועל כך מבוססות המשימות בגוגלה.

רינה ואיריס חקרו את הקיים וגילו שחסרים פתוח וטיפוח מיומנויות בגיל הרך הקשורים בעולם המבוגרים.ע"י פעילות בנושאי המבוגרים, הילדים מפתחים נורמות התנהגותיות במשפחה ובין חברים.ניתן לראות שיש אפשרויות רבות לילדים להשתמש ב"כלים של המבוגרים" כפי שרינה אומרת: "הילדים מחקים את פעילות המבוגרים . בין היתר זו הסיבה שיש להם בגן פינת בובות, מרפאה..."

דף הבית של גוגלה




בהתבוננות ראשונית עם התוכנה, יש רצון להכיר אותה, היא צבעונית בצורה רכה, מזמינה  וכל החלקים שבה חשופים בעמוד הבית. לחיצה על אחת התמונות מובילה לפעילות. התמונות הנן סמלים לפעילות המזמנת ובלחיצה עליהן, הילד שומע את הכתוב על התמונה.כל לחיצה מלווה בטקסט קולי. הילדים מתבקשים לגשת למקורות מידע וללמוד לשאול שאלות לגבי הנושא.
הילדים יכולים לשלוח מייל לחבר דרך מייל ההורים שלו- דגש על בטיחות ברשת. חשוב מאוד! עצם העיסוק בכתיבה, הילד מבין שיש מוען ונמען, יש נושא , גוף טקסט וחתימה בסיום. כל זאת בהקלדה פשוטה יש לזכור שמומלץ ורצוי לאפשר לילד להתמודד עם הכתיבה לפחות עד סיום בית הספר היסודי (ד"ר בטי שרייבר) והכתיבה בגוגלה תהיה בנוסף לכתיבה ביד ולא במקום.
לסיום- לדעתי התוכנה  אכן מתאימה לבני הגיל הרך .אני לא בטוחה שאין לה חלופות  חינמיות באינטרנט או חלופות פתוחות עם אינטראקציות רחבות יותר עם המאגר האינטרנטי. אם לא יעניינו במהרה את גוגל ,לתוכנה זו לא יהיה מקום שכן תוכנות רבות עולות כל יום לאוויר ואנו המשתמשים לא מודעים להם גם אם הם עונים מאוד לצרכינו. מרוב עצים...
מפרגנת ליחסי חמות -כלה ולשיתוף הפעולה הפורה. וכנראה שלמידה- הוראה הנו חיידק שלעולם לא נוטש את הנגוע בו.




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה